Szalone Dni Muzyki 2018 – „W stronę nowego świata”

Symfoniczne arcydzieła, perły repertuaru kameralnego, gwiazdorskie recitale, muzyka świata i jazzowe reinterpretacje klasyki – tak w skrócie prezentuje się program najnowszej edycji Szalonych Dni Muzyki. Festiwal, który stał się światowym fenomenem, już po raz 9. przyciągnie do Warszawy dziesiątki tysięcy słuchaczy. Hasło przewodnie tegorocznej odsłony brzmi „W stronę nowego świata”.  

3 dni, 55 koncertów, 1000 wykonawców z całego świata – muzyczne szaleństwo powraca do Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w ostatni weekend września. Warszawska odsłona festiwalu, organizowana przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia, cieszy się od 9 lat niesłabnącym zainteresowaniem miłośników rewolucyjnej idei wydarzenia. Krótkie koncerty, niskie ceny biletów (12–17zł) oraz atrakcyjny program sprawiają, że Szalone Dni Muzyki to jedno z najbardziej wyjątkowych wydarzeń popularyzujących muzykę klasyczną na świecie. Podobnie niezwykły jest program festiwalu, w którym gwiazdy światowych scen występują na równi z najzdolniejszymi młodymi wykonawcami. Oprócz tego w trakcie festiwalu odbywa się szereg koncertów dla najmłodszych, specjalne koncerty dla rodzin z dziećmi oraz projekty multimedialne. Jak mówi pomysłodawca i dyrektor artystyczny festiwalu, René Martin „Tegoroczna edycja skupia się wokół muzyki kompozytorów, którzy z różnych przyczyn, politycznych lub osobistych, zmuszeni byli opuścić swój kraj w poszukiwaniu nowego świata by żyć i tworzyć”. „W Warszawie, w roku 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, temat festiwalu zyskuje szczególny wymiar. Dlatego też muzyka polska będzie wyjątkowo silnie obecna w programach koncertów” – dodaje Janusz Marynowski, dyrektor Orkiestry Sinfonia Varsovia.

Pragnienie odkrywania nowych kultur, ale też polityczne dramaty, wojny oraz podróże w znaczeniu duchowym. Motywy, dla których twórcy podejmowali wyprawy w poszukiwaniu swoich „nowych światów”, bywały skrajnie odmienne.  Nic więc dziwnego, że utwory, które zabrzmią podczas tegorocznych Szalonych Dni Muzyki różni tak wiele. Choć najgłębsze i najistotniejsze różnice stają się czytelne dopiero w bezpośrednim kontakcie z muzyką, warto prześledzić festiwalowe wydarzenia w ramach dwóch głównych nurtów – koncertów symfonicznych i kameralnych.

W trakcie Szalonych Dni Muzyki, jak co roku, przez sale Teatru Wielkiego – Opery Narodowej przewinie się zawrotna liczba orkiestr z całego kraju. Dla wielu uczestników festiwal to niezwykłe święto muzyki symfonicznej, gdzie można usłyszeć i porównać brzmienie wiodących polskich zespołów. Nie inaczej zapowiada się tegoroczna edycja, podczas której czekają nas 24 koncerty symfoniczne w wykonaniu 5 orkiestr zawodowych oraz 8 najlepszych orkiestr symfonicznych ze szkół muzycznych z całej Polski. Rekordową ilość koncertów, bo aż 6, zagra orkiestra Sinfonia Varsovia, organizator Szalonych Dni Muzyki. Z zespołem wystąpią znakomici soliści tacy jak skrzypaczka Alena Baeva czy wiolonczelista Pablo Ferrandez. Ciekawie zapowiada się również koncert zaplanowany na niedzielę (30.09, godz. 18:00), kiedy to Sinfonia Varsovia podzieli się na dwie równorzędne grupy, aby wykonać utwory przeznaczone na dwie orkiestry smyczkowe autorstwa Krzysztofa Pendereckiego, Bohuslava Martinů i Ralpha Vaughana Williamsa. Muzyków poprowadzi wówczas Jurek Dybał. Podczas pozostałych koncertów Sinfonii Varsovii za pulpitem dyrygenckim staną także Lio Kuokman i Paweł Kapuła. Szczególnie ważny będzie koncert w sobotę (29.09) o 13:00, podczas którego wykonane zostaną utwory nagrodzone w konkursie kompozytorskim „Warszawski polonez dla Niepodległej”, dzięki któremu repertuar polskich polonezów na orkiestrę poszerzył się aż o 104 pozycje.

Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Rafała Kłoczko wystąpi dwukrotnie z programem złożonym z polskiej muzyki baletowej i operowej, dopełnionym fragmentami z Romea i Julii Sergiusza Prokofiewa oraz dziełami wokalnymi Karola Szymanowskiego w wykonaniu Ewy Tracz.  Dwa razy na scenie pojawi się również obchodząca w tym roku 50-lecie istnienia Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod wodzą Agnieszki Duczmal. W sobotę (29.09) o 15:00 wykonają utwory m.in. Gustava Holsta, Izaaka Albéniza i Pabla Sarasate. Nieco później tego dnia, o godzinie 18:00, zaprezentują muzykę Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego oraz Antonina Dworzaka.

Dwa koncerty zagra także Polska Orkiestra Radiowa kierowana przez Michała Klauzę. W sobotę (29.09) o 17:00 z orkiestrą wystąpi Piotr Orzechowski „Pianohooligan”, a w programie znajdą się dzieła Henryka Warsa i Mieczysława Wajnberga. Drugi koncert Polskiej Orkiestry Radiowej odbędzie się w niedzielę (30.09) o 12:00, a zabrzmi V Symfonia Franciszka Schuberta oraz słynny Concierto de Aranjuez Joaquina Rodrigo, w którym partię solową wykona francuski gitarzysta Emmanuel Rossfelder. W programie festiwalu nie mogło również zabraknąć koncertu Orkiestry Filharmonii Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka. W niedzielę (30.09) o 14:30 zespół wykona IV symfonię Mieczysława Wajnberga oraz Rapsodię na temat Paganiniego Sergiusza Rachmaninowa, w której solistką będzie japońska pianistka Etsuko Hirose.

W muzyce kameralnej różnice w sposobie rozumienia przewodniego hasła festiwalu stają się jeszcze bardziej widoczne. Najlepiej obrazują to dwa koncerty zaplanowane na niedzielę (30.09). O godzinie 16:30 cieszący się światową sławą bas-baryton Tomasz Konieczny i pianista Lech Napierała wykonają słynną Podróż Zimową Franciszka Schuberta z polskimi słowami Stanisława Barańczaka. Ten nieśmiertelny cykl pieśni jest przykładem podróży w znaczeniu metaforycznym, której celem jest inny wymiar duchowy. O 19:30 Trio Owon oraz francuski klarnecista Raphaël Sévère zaprezentują jeden z najważniejszych utworów XX wieku, Kwartet na koniec czasu Oliviera Messiaena, skomponowany w niemieckim obozie jenieckim Stalag VIII A w Görlitz w czasie II wojny światowej. Trio Owon wystąpi również w sobotę (29.09) o godzinie 18:00. Zespół wykona wówczas Trio op. 50 Piotra Czajkowskiego, poświęcone pamięci Nikolaia Rubinsteina. Podobnie elegijny charakter będzie miał recital fortepianowy artystki Etsuko Hirose, która w sobotę (29.09) o 16:00 wykona dzieła m.in.  Fryderyka Chopina, Franciszka Liszta i Sergiusza Rachmaninowa. Muzyka fortepianowa wypełni również koncert w wykonaniu Ravel Piano Duo (29.09, godz. 20:30). Zabrzmią utwory na cztery ręce, autorstwa m.in. Antonina Dworzaka, Maurycego Moszkowskiego i Romana Palestra.

Odmienny charakter będą miały dwa koncerty francuskiego kwartetu Hermès. W sobotę (29.09) o 12:00 zabrzmi melodyjny Kwartet smyczkowy nr 12 „Amerykański” Antonina Dworzaka oraz Kwartet smyczkowy nr 1 Piotra Czajkowskiego. Chwilę później, o 14:00, muzycy wykonają program inspirowany wielokulturowym charakterem Paryża, który był domem dla większości poszukujących kompozytorów na początku XX wieku. Gitarzysta Emmanuel Rossfelder oraz Victor Villena na bandoneonie przeniosą natomiast słuchaczy do brzmiącego tangiem Buenos Aires. Ich koncert w sobotę (29.09) o 16:00 wypełni muzyka m.in. Astora Piazzoli i Manuela de Falli. W podobnych klimatach utrzymany będzie również koncert zespołu Vagabonds. W niedzielę (30.09) o 14:00 obok muzyki Piazzoli w ich wykonaniu zabrzmią także dzieła Szostakowicza czy Poulenca.

Intrygująco zapowiadają się również projekty, w których klasyczne dzieła zyskają nowe, jazzujące aranżacje. Pianista Piotr Orzechowski „Pianohooligan” oraz saksofonista Kuba Więcek w piątek (28.09) o 20:30 zaprezentują swoją interpretację muzyki Henryka Mikołaja Góreckiego. W trakcie festiwalu wystąpi także Trio Jazzowe Marcina Maseckiego z nowym projektem (29.09, godz. 20:00), a także Adam Bałdych Quartet. W sobotę (29.09) o 21:00 wspólnie z Sinfonia Varsovia Brass muzycy wykonają autorskie opracowania dzieł m.in. Lutosławskiego i Karłowicza. Podobnych atrakcji dostarczy także koncert angielskiego zespołu wokalnego Apollo5 (29.09, godz. 14:15). Oprócz renesansowych motetów zaśpiewają aranżacje piosenek Duke’a Ellingtona, zespołu The Beatles czy Queen. Wszystkich, którzy wolą pozostać przy autentycznym brzmieniu muzyki dawnej z pewnością ucieszy koncert z francuską muzyką barokową. Podwójny duet dwóch viol da gamba i dwóch lutni w niedzielę o 19:00 zaprezentuje utwory kompozytorów związanych z dworem króla Ludwika XIV.

Tak szeroki repertuar koncertów symfonicznych i kameralnych pokazuje, że emigracja była tematem, który osobiście dotknął bardzo wielu twórców. W muzyce najpełniej mogli dać wyraz emocjom i uczuciom, związanym z poszukiwaniem swojego miejsca na świecie.

Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2018 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl