godz. 20:30 (75 min.)
dzień 29.09 niedziela
miejsce Sala TRANSATLANTYK
kategoria koncertu Orkiestrowy
Diana Tishchenko skrzypce
Nicholas Angelich fortepian
Sinfonia Varsovia
Aleksandar Marković dyrygent
Grażyna Bacewicz Uwertura na orkiestrę symfoniczną
Pablo de Sarasate Caprice Basque op. 24
Camille Saint-Saëns Bacchanale z opery „Samson i Dalila”
Michaił Glinka I Uwertura hiszpańska (Capriccio brillante para gran orchestre sobre la Jota Aragonesa)
Ferenc Liszt I Koncert fortepianowy Es-dur
Uwertura na orkiestrę Grażyny Bacewicz oparta jest na charakterystycznym motywie rytmicznym. Przywołuje on skojarzenia z tzw. „motywem losu” V Symfonii Beethovena, ale to nie wszystko – w alfabecie Morse’a zestaw trzech krótkich sygnałów i jednego długiego oznacza „V”, co wówczas uchodziło za symbol „Victory”. Uwertura powstała podczas okupacji niemieckiej w Warszawie. Może kompozytorka w ten sposób chciała sprzeciwić się najeźdźcy?
Pablo de Sarasate to hiszpański wirtuoz skrzypiec z przełomu XIX i XX wieku. Jego sława sięgała daleko, nawet Henryk Wieniawski, wirtuoz znad Wisły, zadedykował mu swój II Koncert skrzypcowy. Dramatopisarz i krytyk muzyczny George Bernard Shaw, mając na myśli twórczość kompozytorską Pabla de Sarasate, stwierdził, że „wielu jest kompozytorów muzyki na skrzypce, ale niewielu z nich komponuje muzykę skrzypcową”.
Bacchanalia to rzymskie obchody święta boga Bachusa, podczas których wykonywano bacchanale – ekstatyczne tańce na cześć boga wina i dobrej zabawy. Taniec ten zyskał popularność w XX wieku. Jednym z przykładów jego zastosowania jest opera Samson i Dalila Camille’a Saint-Saënsa. Stylizowane bacchanale towarzyszą Dalili w trzecim akcie, kiedy tańczy przed Samsonem, prowokując go, a jednocześnie drwiąc z niego.
Jota Aragonesa to gatunek hiszpańskiej muzyki i tańca wykorzystujący kastaniety. Caprice brillant Jota aragonesa Michaiła Glinki odznacza się barwną instrumentacją. Ciekawym zabiegiem jest zastąpienie brzmienia gitary pizzicatem w partii instrumentów smyczkowych i partią harfy.
Podsumowaniem tego koncertu będzie wykonanie I Koncertu fortepianowego Ferenca Liszta. Jest to monumentalne, symfoniczne dzieło, które powstawało w latach 1830-1849. Według zachowanych źródeł, tak długi okres czasu przypadający na pracę nad Koncertem wynikał z pracy nad instrumentacją – był to bowiem jeden z pierwszych utworów symfonicznych Liszta. Kompozytor dążył do równowagi pomiędzy partią fortepianu i orkiestry. Pomimo tego, że Koncert doczekał się swojej premiery w 1849, Liszt przerabiał go nawet potem, wprowadzając dość spore zmiany do partytury.