koncert nr 19 / AMERYKAŃSKIE BRZMIENIA

godz. 13:00 (60 min.)
dzień 28.09 sobota
miejsce Sala TRANSATLANTYK

kategoria koncertu Inny

Wykonawcy

Chopin University Big Band
Piotr Kostrzewa lider / prowadzenie

Program

George Gershwin / Gordon Goodwin Rhapsody in Blue
Herbie Hancock / Miho Hazama Maiden Voyage
Pat Metheny Song for Bilbao
Herbie Hancock / Miho Hazama Dolphin Dance
Krzysztof Komeda / Wojciech Kostrzewa Rosemary’s Baby
Duke Ellington / Juan Tizol Caravan

onstage

App Store Google Play

Opis koncertu

Zobacz więcej dzięki aplikacji Onstage! Publiczność tego koncertu będzie mogła śledzić za pomocą swoich smartfonów to, czego zazwyczaj nie widać z daleka – zbliżenia na scenę, twarz dyrygenta, czy dłonie muzyków. Ta wyjątkowa usługa będzie dostępna również podczas koncertu nr 34 (Świat Gershwina).

Program koncertu „Amerykańskie brzmienia” zawiera przegląd stylów jazzowych – od Gershwina do Hancocka. Błękitna Rapsodia George’a Gershwina, jako klasyczny utwór orkiestrowy z fortepianem, w swojej oryginalnej wersji zdradza związki z muzyką jazzową. Stanowi swoisty lejtmotyw – często pojawia się jako cytat, reminiscencja w muzyce jazzowej  (z resztą jak wiele innych utworów Gershwina). Utwór ten doczekał się wielu opracowań, między innymi tego, które Chopin University Big Band zaprezentuje podczas „Amerykańskich brzmień”. Będzie to barwna aranżacja George’a Goodwina, stanowiąca doskonały przykład na operowanie barwami big bandu, a także na świeże podejście do materiału muzycznego Błękitnej Rapsodii.

Innym utworem, który pełni funkcję lejtmotywu w jazzie, jest Maiden Voyage Herbiego Hancocka, wydany w 1965 roku na albumie pod tym samym tytułem. Nienachalny charakter utworu osiągnięty został między innymi swobodnym traktowaniem czasu i rytmu oraz dyskretną, jednostajną dynamiką. Caravan  Duke’a Ellingtona i Juana Tizola, wykonany po raz pierwszy w 1936 roku, należy do czołówki najpopularniejszych standardów jazzowych. Ellington zaaranżował go jako swobodną bossa novę o tajemniczym, nieco orientalnym charakterze. Słychać w nim mnóstwo dysonujących współbrzmień, a także nawiązania do innych gatunków – na przykład bluesa. Mniej znany, ale równie ciekawy jest Song for Bilbao, napisany w hołdzie dla hiszpańskiego miasta – Bilbao. Utwór pochodzi z albumu Travels zespołu Pata Metheny’ego z roku 1983. Stanowi on przykład stylu jazz fusion, który polega na swobodnym łączeniu rocka i jazzu.

Polski akcent w programie tego koncertu to kompozycja Dziecko Rosemary Krzysztofa Komedy, napisana jako ścieżka dźwiękowa do filmu Romana Polańskiego pod tym samym tytułem.

Partnerzy Szalonych Dni Muzyki