Zespół Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi

Zespół Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi Chór mieszany Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi

Chór mieszany ZSM w Łodzi powstał w roku 2000. Od początku jego istnienia prowadzi go dr hab. Dawid Ber, a od roku 2015 drugim dyrygentem jest mgr Maria Hubluk-Kaszuba.

Zespół wykonuje repertuar zarówno a’cappella, jak i pozycje wielkiego repertuaru oratoryjnego, operowego, oraz muzykę musicalową i utwory w stylu gospel.

Chór występował z Orkiestrą Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Symfoniczną Zespołu Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki, w ramach koncertów Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina, m.in. w cyklu „Młodzi w Łodzi”, w także we wnętrzach sakralnych i salach koncertowych Łodzi. Dokonał nagrań CD wydanych przez ZSM. 
Chórem dyrygowali: Krzysztof Penderecki, Marek Pijarowski, Tadeusz Wojciechowski, Barbara Sobolczyk, Andrzej Straszyński Tadeusz Wicherek, Grzegorz Wierus, Dawid Ber, Patryk Kobylarczyk, Mariusz Lewy, Maria Hubluk-Kaszuba.

Chór koncertował w ramach festiwali Eurotreff Musik (2004, 2005), w miejscowościach Wehr i Biberach w Niemczech, a 2009 we Włoskim Reggio Emilia, wraz z tamtejszą orkiestrą miejską.
W 2004 r. zespół nagrał płytę CD z aktualnym repertuarem chóru.

Chór jest laureatem wielu nagród: I nagroda w VII Ogólnopolskim Festiwalu Chóralnym „Cantio Lodziensis” (2004), I nagroda na I Regionalnych Przesłuchaniach Chórów Szkół Muzycznych Regionu Łódzkiego w Skierniewicach (2005), I nagroda w III Ogólnopolskim Festiwalu Chórów Szkół Muzycznych w Ostrowie Wielkopolskim (2006), II nagroda w IX Ogólnopolskim Festiwalu Chóralnym „Cantio Lodziensis” (2006), I nagroda w II Regionalnych Przesłuchaniach Chórów Szkół Muzycznych Regionu Łódzkiego w Skierniewicach (2007), I nagroda w IV Ogólnopolskim Festiwalu Chórów Szkół Muzycznych „Bel Canto” w Ostrowie Wielkopolskim (2008), Grand Prix w XII Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym „Cantate Deo” w Rzeszowie (2008). I miejsce w XI Ogólnopolskim Festiwalu „Cantio Lodziensis” (2008), Grand Prix w III Regionalnych Przesłuchaniach Chórów Szkół Muzycznych Regionu Łódzkiego w Skierniewicach (2009), I miejsce w XV Ogólnopolskim Festiwalu Chóralnym „Cantio Lodziensis” (2012), Grand Prix w V Regionalnych Przesłuchaniach Chórów Szkół Muzycznych Regionu Łódzkiego w Skierniewicach (2013), II miejsce w XVII Ogólnopolskim Festiwalu Chóralnym „Cantio Lodziensis” (2014), I miejsce w XXI Międzynarodowym Konkursie Chóralnym „Cantate Deo” w Rzeszowie (2017), Srebrne Pasmo w IX Ogólnopolskim Turnieju Chórów o Kryształowe Serce Chełmińskiej Jesieni (2017), I miejsce w XX Ogólnopolskim Festiwalu Chóralnym „Cantio Lodziensis” (2017), I miejsce w Regionalnych Przesłuchaniach Centrum Edukacji Artystycznej Chórów Szkół Muzycznych II st. (2018).

W lutym 2005r. chór występował w koncercie inaugurującym rozpoczęcie roku jubileuszowego 90-lecia FŁ.

W latach 2010 i 2011 Chór współpracował z chórem i orkiestrą Akademii Muzycznej w Łodzi, przy wykonaniu dzieł oratoryjnych A. Brucknera i F. Nowowiejskiego. We wrześniu 2012 i 2014 r. Chór brał udział w Międzynarodowym Festiwalu  Szalone Dni Muzyki – Rosja (2012), Ameryka (2014) odbywającym się w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

W lutym 2013 r. chór brał udział w realizacji musicalu Romana Czubatego „Błękitny zamek”, na podstawie powieści Lucy Maud Montgomery. W wydarzeniu brali również udział wokaliści z Wydziału Wokalnego oraz Orkiestra Symfoniczna Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi, jak również tancerze Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. Feliksa Parnella w Łodzi.

W lipcu 2013 i 2014 r. chór brał udział w Letniej Filharmonii „Sommerphilharmonie” w Chemnitz, Chomutov, Dreźnie i Łodzi, natomiast w 2015 roku wziął udział w Międzynarodowym Festiwalu chórów młodzieżowych EuroTreff 2015.

Rok 2016 przyniósł obchody 70-lecia działalności Szkoły i uroczystą Galę Jubileuszową z udziałem chóru.

W styczniu 2018 r. chór uczestniczył w koncercie karnawałowym W starym kinie, gdzie wraz z Orkiestrą i solistami Z.S.M. oraz uczniami Szkoły Baletowej im. F. Parnella w Łodzi wykonał największe przeboje muzyki filmowej.

 

Dawid BerDawid Ber przygotowanie chóru

Dyrygent, chórmistrz, teoretyk muzyki. Ukończył studia w zakresie Teorii Muzyki w klasie prof. Franciszka Wesołowskiego oraz Studium Prowadzenia Zespół Wokalnych i Wokalno-Instrumentalnych Akademii Muzycznej w Łodzi (1998). W 2000 roku ukończył z wyróżnieniem Podyplomowe Studia Chórmistrzowskie Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.W roku 2005 uzyskał tytuł doktora sztuki w dziedzinie artystycznej – dyrygentura w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, a w 2017 doktora habilitowanego w Akademii Muzycznej w Krakowie.

W latach 1995-1999 był etatowym pracownikiem Chóru Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina.

Począwszy od sezonu 2011/2012 pełni funkcję pierwszego dyrygenta / Szefa Chóru Filharmonii Łódzkiej.

W latach 1996-1998 prowadził działalność pedagogiczną i dyrygencką w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. H. Wieniawskiego w Łodzi. Działalność tę kontynuuje od 1998 roku w Zespole Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi (zajęcia z teorii muzyki – harmonia, kształcenie słuchu i chór mieszany). Był również pedagogiem VI Liceum Ogólnokształcącego w Łodzi, Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. w Piotrkowie Trybunalskim, Społecznej Szkole Muzycznej II st. przy Polskim Instytucie Muzycznym, Wyższego Baptystycznego Seminarium Teologicznego w Warszawie.

W latach 2004-2009 oraz 2010-2011 pełnił funkcję v-ce dyrektora ds. artystycznych w Zespole Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Łodzi. Od 2014 roku pełni funkcję kierownika Sekcji Teorii Muzyki.

Od 2008 roku zatrudniony na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki, Dyrygentury, Rytmiki i Edukacji Artystycznej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, gdzie prowadzi klasę dyrygowania, obecnie na stanowisku adiunkta. Od 2016 roku pełni funkcję Kierownika Katedry Edukacji Muzycznej.

Od 1992 roku nieprzerwanie prowadzi chór mieszany Kościoła Chrześcijan Baptystów w Łodzi. W 1996 roku założył i przez 8 lat prowadził Zespół Wokalny Alla Camera. Również w 1996 roku został kierownikiem artystycznym i dyrygentem chóru mieszanego Towarzystwa Śpiewaczego Lutnia w Zgierzu. Chór ten prowadził przez 15 lat, do roku 2011. W latach 2002 – 2005 prowadził Chór Nauczycielski w Łodzi. Od 2005 r. jest dyrygentem Chóru Kameralnego Vivid Singers. Od 2014 roku jest dyrygentem Chóru Akademii Muzycznej w Łodzi. Z prowadzonymi przez siebie chórami uzyskał kilkadziesiąt nagród i wyróżnień na licznych festiwalach i konkursach chóralnych w kraju i za granicą.

Koncertował w Polsce, Niemczech, Holandii, Austrii, Belgii, Danii, w Czechach, we Włoszech oraz na Litwie.

Juror i wykładowca festiwali, konkursów, warsztatów i seminariów z zakresu teorii muzyki oraz chóralistyki.


Maria Hubluk-KaszubaMaria Hubluk-Kaszuba  
przygotowanie chóru

Dyrygent, chórmistrz.Ukończyła łódzką Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów na kierunku Edukacja Artystyczna w klasie dr hab. Barbary Sobolczyk.

W 2012 roku ukończyła z wyróżnieniem Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Obecnie studiuje śpiew solowy w Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie prof. dr hab. Urszuli Kryger i dr Patrycji Krzeszowskiej-Kubit. Jest pracownikiem chóru Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina. Śpiewa również w kameralnym chórze Vivid Singers pod dyrekcją dra Dawida Bera.

Wielu lat prowadziła łódzki Chór Nauczycielski. W 2013 roku założyła kameralny chór żeński Rebelove. Jest dyrygentem chóru mieszanego Zespołu Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Łodzi a także asystentem chórmistrza w Filharmonii Łódzkiej oraz w Ogólnouczelnianym Chórze Akademii Muzycznej w Łodzi.

Wraz z chórami, które prowadzi zdobywa nagrody i wyróżnienia na konkursach chóralnych w całym kraju. Kilkakrotnie wyróżniana nagrodą dla najlepszego dyrygenta festiwalu.

 

Orkiestra Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi

Historia i działalność Orkiestry Symfonicznej Zespołu Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Łodzi jest nierozerwalnie związana z historią Szkoły, powołanej zarządzeniem Ministrem Kultury i Sztuki z dnia 1 lutego 1946 r.

Pierwszy okres działalności Szkoły to czas bardzo silnego zwiazku z Wyższą Szkołą Muzyczną w Łodzi. Obie jednostki zajmowały wspólny budynek przy ul. Gdańskiej 32, posiadały w dużej mierze wspólną kadrę pedagogiczną, a także wspólne zespoły takie jak chór, czy orkiestra.

Lata 1950 – 55 to okres krystalizowania się organizacyjnej i programowej struktury Szkoły. Był to również czas wspaniałych dokonań artystycznych. Pod dyrekcją Władysława Raczkowskiego wystawiono wówczas z powodzeniem między innymi fragmenty oper Madame Butterfly G. Pucciniego, Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha, Strasznego Dworu S. Moniuszki, czy tak wybitne dzieła jak Requiem W. A. Mozarta, czy Stabat Mater K. Szymanowskiego.

Ten pierwszy okres działań naznaczył w Szkole na wiele lat główny nurt działań nastawionych na artystyczne – koncertowe wykonania wielkich dzieł symfonicznych, oratoryjnych czy scenicznych. Wśród nich znalazły się takie dzieła jak: Wierchy A. Malawskiego, Pieśń o lasach D. Szostakowicza, Tańce Połowieckie A. Borodina, Dydona i Eneasz H. Pucella, Milda i Sonety Krymskie S. Moniuszki, Magnificat, Gloria i Stabat Mater A. Vivaldiego, Requiem M. Zwierzchowskiego, Msza Koronacyjna W. A. Mozarta,  Ad Matrem H. M. Góreckiego, Krzesany, Siwa Mgła i Exodus W. Kilara, koncerty solowe: J. S. Bacha, W. A. Mozarta, C. Saint – Saensa, K. Kurpińskiego, A. Piazzolli i wiele innych.

Kolejni dyrygenci orkiestry: Zygmunt Gzella, Zdzisław Sołtyszewski, Barbara Sobolczyk, Marta Kosielska, Grzegorz Wierus łączą w swej działalności zarówno działania pedagogiczne, ponieważ zajęcia orkiestry są jednymi z ważniejszych uczących rzemiosła każdego młodego muzyka, a także wprowadzają młodych artystów w świat zawodowego życia koncertowego (trzy koncerty w każdym roku szkolnym – w tym koncert dyplomantów Szkoły, z programem obejmującym dzieła z epok od baroku po XXI wiek). Orkiestra Symfoniczna Zespołu Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki ma za sobą koncerty na scenie Opery Łódzkiej, Teatru Muzycznego i Teatru Nowego w Łodzi, regularnie koncertuje również na estradzie Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina w Łodzi. 

Ma za sobą również tournée zagraniczne, by wymienić tylko te z ostatnich lat – Niemcy 1999 (Stuttgart) i 2005 (Festiwal Eurotreff), a także prawykonania kompozycji współczesnych łódzkich kompozytorów t. j.: Bronisław Kazimierz Przybylski, Krzysztof Grzeszczak czy Artur Zagajewski.

Ostatnim sukcesem Orkiestry było wspólne z solistami – wokalistami, chórem baletem i big-bandem wykonanie  musicalu Romana Czubatego Błękitny Zamek (Teatr Nowy im. K. Dejmka w Łodzi – sezon 2012/2013), zakończone wielkim sukcesem zarówno odtwórców głównych ról, jak również zespołów artystycznych, przy ogromnym nakładzie pracy Orkiestry Symfonicznej Zespołu Szkół Muzycznych im. Stanisława Moniuszki w Łodzi, pod dyrekcją Grzegorza Wierusa. 


Grzegorz WierusGrzegorz Wierus  dyrygent

Ukończył z wyróżnieniem studia dyrygenckie na Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie Tomasza Bugaja, a także studia architektoniczne na Politechnice Krakowskiej. Swoje umiejętności doskonalił ponadto w klasie Wojciecha Rajskiego (Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem), a także w  trakcie kursów mistrzowskich prowadzonych przez takich dyrygentów jak Gabriel Chmura, Howard Williams, Lucas Vis, Helmuth Rilling.

Od 2012 r. związany jest z Teatrem Wielkim im. St. Moniuszki w Poznaniu, gdzie m.in. poprowadził takie spektakle jak: Falstaff G. Verdiego, Czarodziejski flet W. A. Mozart, Halka S. Moniuszki, Borys Godunow M. Musorgskiego, Dziecko i czary M. Ravela, Święto wiosny, Król Edyp i Słowik I. Strawińskiego, Jezioro łabędzie P. Czajkowskiego, Anioł dziwnych przypadków B. Coli. Od 2010 r. współpacuje z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina (w latach 2010-2012 jako asystent dyrygenta, prowadzący m.in autorski cykl koncertów familijnych Filharmonia: o co tyle hałasu!?). Dyrygował ponadto m.in. takimi zespołami jak: Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Orkiestra Symfoniczna i Kameralna oraz Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Szeged Symphony Orchestra, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Polska Filharmonia Kameralna w Sopocie, Orkiestra Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu, Ensemble Nostri Temporis w Kijowie. Ponadto jest dyrygentem Orkiestry Symfonicznej Zespołu Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Łodzi. Istotną cześć jego działalności stanowią projekty związane z muzyką współczesną i alternatywną, a także działania muzyczno-teatralne, np.: Solaris Electronic Opera K. Nepelskiego (Festiwal Malta, Poznań 2007), projekt operowy Haendel/NepelskiGiulio Cesare z Grupą InAntis (festiwal Iubilaei Cantus, Nowy Sącz 2009), Oratorium Dance Project we współpracy z Teatrem Chorea z Łodzi (spektakl uhonorowany nagrodami Teatralne Złote Maski 2011/2012 oraz Energia kultury 2011), Ofelia J. F. Wojciechowskiego (X Metafory Rzeczywistości Poznań, 2017). Chętnie angażuje się w działalność społecznościową oraz projekty z pogranicza muzyki profesjonalnej i amatorskiej (prowadzone wspólnie z poetą i muzykiem-amatorem Łukaszem Jaroszem projekty Mgłowce oraz Zziajani Porywacze Makowców). Prowadzi liczne warsztaty muzyczne i koncerty popularyzatorskie, współracując m.in. z Fundacją ABC XXI Cała Polska czyta dzieciom, festiwalem Mała Warszawska Jesień oraz Instytutem Adama Mickiewicza.

Koncerty

Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2018 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl