Z WIZYTĄ W INDIACH

Michał Rudaś wokal
Tomasz „Ragaboy” Osiecki sitar, dilruba
Piotr Malec tabla
Magdalena Niernsëë  taniec khatak / prowadzenie

RODZINNY wiek 6+

Projekt Natya-Raaga
Michał Rudaś, Tomasz „Ragaboy” Osiecki i Piotr Malec oraz Magdalena Niernsee połączyli siły oraz fascynacje klasyczną muzyką i tańcem indyjskim, by przybliżyć tę piękną kulturę polskiej publiczności.
Muzycy przenoszą słuchaczy w świat indyjskich rag i miłosnych pieśni, które ilustruje tancerka za pomocą gestów dłoni i mimiki twarzy. Taniec, podczas którego wytupuje się rytmy bosymi stopami tworzy też dodatkową muzyczną warstwę rytmiczną.
Koncert wzbogacony jest o interakcje z publicznością: warsztaty z gestów dłoni oraz rytmiczne, a każdy utwór poprzedzony jest krótkim wyjaśnieniem o filozofii stojącej za zasadami komponowania form technicznych w tańcu kathak, o kulturze Indii, o powiązaniach sztuki z naturą i medytacją. Niektóre utwory są w języku polskim, przed innymi słowa oryginalnej pieśni tłumaczone są słowem i gestem przed jej wykonaniem.

Taniec Kathak, jest jednym z ośmiu klasycznych (tj, określonych ścisłym kanonem) tańców Indii. narodził się w świątyniach, ale rozkwitł za czasów panowania muzułmańskiej dynastii Mughal. Posiada wyraźne wpływy tańców perskich,a choreografie przekazują zarówno tematy mitologii indyjskiej, jak mogą ilustrować poezję sufich, czy abstrakcyjne pojęcia. W części technicznej charakterystyczne dla tej formy tańca są serie bardzo szybkich obrotów, wytupywanie stopami skomplikowanych wzorów rytmicznych osadzonych w cyklu tali oraz dbałość o ornamentykę każdego ruchu ciała. Cześć narracyjna to ilustracja tekstu za pomocą mudr – gestów dłoni i abhinayi- mimiki twarzy. Współczesne pokazy tego tańca przybierają różnorodne formy – od stylizacji na XIX wieczny dwór muzułmański, poprzez medytacyjne przedstawienia odnoszące się do filozofii i religii, aż współczesnych spekatakli tańca komentujących aktualne tematy społeczne, czy do telewizyjnego show bicia rekordów szybkości obrotów.

Magdalena Niernsee
Absolwentka Wyższej Szkoły Tańca Kathak – Kathak Kendra w New Delhi (stypendystka Rządu Indyjskiego w latach 2009-2013). Wychowanka słynnego Pt. Jai Kishan Maharaj – mistrza stylu Lucknow.

Tańcem indyjskim zajmuje się od 1998 roku. Zaczynała od tańca Bharatanatyam i półklasycznego Bollywood. Była jedną z pierwszych osób promujących taniec indyjski w Polsce. Obecnie występuje podczas indywidualnych i grupowych pokazów, recitali z muzyką na żywo, prowadzi wykłady na temat kultury i codzienności Indii, dzieląc się z polską publicznością nie tylko sztuką tańca, ale też doświadczeniem, przemyśleniami i wiedzą zdobytą podczas codziennego życia i tańca w Indiach. Prowadzi stałe zajęcia i warsztaty z tańca Kathak oraz półklasycznego Bollywood oraz prowadzi blog kathak.pl. Nadal regularnie podróżuje do Indii.

Jest współautorką spektaklu “Nayika-oblicza kobiecości” (2014) autorką spektaklu “India katha” (2014) oraz współtwórcą widowiska choreograficznego “Wędrówki Duende” (2015). Tworzy projekt artystyczny dla dzieci „Kathak-wirujące słowa” oraz “Dziecięce Ogrody Muzyczne – Indie”. Występuje na scenach teatralnych, festiwalowych oraz w programach telewizyjnych.

Współpracowała z Masalą Sound System, zespołem Indialucia, a obecnie z Healing Incantation i wokalistą Michałem Rudasiem. Od 2018 roku tworzy projekt “Natya-Raaga” oraz prowadzi zespół Anarkali Dance Group.

Michał Rudaś
Wokalista znany szerokiej publiczności telewizyjnej z programów tj. jak: „Jaka to melodia” (2004-2009), „Taniec z gwiazdami” – wokalista Orkiestry Adama Sztaby i Tomka Szymusia (2005-2017), The Voice of Poland (ćwierćfinalista 4 edycji), Twoja Twarz Brzmi Znajomo (finalista 6 edycji). W 2018 roku brał udział w indyjskim talent show “Dil Hai Hindustani 2”, dochodząc do półfinałów i zyskując ogromna popularność pośród indyjskiej publiczności.
Zafascynowany kulturą Indii, podczas swoich wielu podróży do tego kraju pobierał nauki klasycznego śpiewu indyjskiego u wykładowcy Sanskrit University of Varanasi Anupa Misry.
Ma na koncie 4 albumy, w tym 3 głęboko inspirowane muzyką indyjską: solowe “Shuruvath”(2009) i “Changing”(2013) oraz „Mystic India”(2017) – nagrany wraz z zespołem Healing Incantation. Artysta nominowany był do Fryderyka i Superjedynki za pierwszy album.

Tomasz „Ragaboy” Osiecki
Współpracował z: Hey, Kayah, Anią Rusowicz, Michałem Rudasiem T.Love, Sorry Boys, Haliną Młynkovą, Anną Jurksztowicz, Lari Lu, Pawbeats, komponował też dla Meli Koteluk. Na stałe jako gitarzysta związany jest z zespołem ISLE OF LOVE. Gry na sitarze uczy się m.in. u Alokescha Chandry (ucznia Pandita Raviego Shankara). Ma na koncie solową producencką płytę „Golden Sitar Star” oraz 2 albumy jako Healing Incantation, z których ostatni pt. „Mystic India” nagrany razem z wokalistą Michałem Rudasiem. 

Piotr Malec multiinstrumentalista perkusyjny, specjalizujący się w grze na tabli. Gra również na takich instrumentach jak: cajon, darabuka, djembe oraz bębny obręczowe oraz na innych instrumentach indyjskich: mridangam, khanjira oraz dholak. Kształcił się u znanych polskich i indyjskich nauczycieli jak Jerzy Pomianowski, Ghiridar Udupa, Prosenjit Poddar oraz w Indiach, Bangalore u Udaya Rajkarpoor i w Nagpur u Sandesha Popatkar. Koncertował licznie w kraju i za granicą (Niemcy, Włochy, Izrael, Indie, Brazylia, Kolumbia, Argentyna) z Anupem Mishrą, Udayem Rajkarpoorem, Ananditą Basu, Amitem Chakraborty, Michałem Czachowskim, Marią Pomianowską. Gościnnie wziął udział w nagraniu płyty ‘Indian Impressions’ Amit LChakraborty & Lucyan.

Artyści występowali razem m.in w Filharmonii Warszawskiej i Łódzkiej (projekt „Bajki Indii dla dzieci ilutrowane tańcem i muzyką”) czy podczas obchodów święta Diwali w Muzeum Etnograficznym. Premiera projektu “Natya -Raaga” miala miejsce w muzeum Azji i Pacyfiku. Artyści spotykają się na regularne próby, przez co każdy program zawiera nowe kompozycje.

Koncerty

Partnerzy Szalonych Dni Muzyki