Ostatni taniec kolejnej edycji Szalonego Festiwalu

Zakończyła się 8. edycja festiwalu Szalone Dni Muzyki „La Danse”. W ciągu trzech dni w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbyło się 57 koncertów, podczas których wystąpiło blisko 1000 artystów z całego świata. W koncertach symfonicznych, kameralnych i wydarzeniach interaktywnych uczestniczyło blisko 40 tysięcy słuchaczy!

Pianista Nelson Goerner oraz skrzypaczka Alena Baeva uświetnili w niedzielny wieczór finał 8. edycji Szalonych Dni Muzyki. Razem z orkiestrą Sinfonia Varsovia wykonali dzieła Saint-Saënsa i Liszta, pokazując w jak różne sposoby taniec może się przejawiać w muzyce. Finałowy koncert doskonale odzwierciedlał unikalną atmosferę całego festiwalu, podczas którego nawet osoby niezwiązane na co dzień z światem Bacha, Beethovena i tradycyjnych koncertów filharmonicznych, dały się porwać w wir muzycznego szaleństwa.

„Wspaniali muzycy, wielkie emocje i niezapomniany koncert. Pięknie!”, „Najlepszy koncert na którym kiedykolwiek byłam”– to tylko niektóre ze spontanicznych reakcji publiczności, które można znaleźć w mediach społecznościowych. Wiele osób otwarcie przyznaje, że festiwal ten zmienił ich sposób myślenia o muzyce klasycznej. Podobnego zdania są nawet największe gwiazdy festiwalu.

 „To dla mnie wielka radość, ze mogę zagrać na Szalonych Dniach Muzyki w Warszawie. Bardzo mi się podoba idea tego festiwalu, działa na mnie niezwykle inspirująco i uważam, że jest to rewolucja, której muzyka potrzebuje”- mówiła Alena Baeva, odnosząc się do festiwalowej misji uczynienia muzyki klasycznej dostępną dla wszystkich.

Artyści zgodnie podkreślali wyjątkowość wydarzenia na tle tradycyjnych koncertów muzyki klasycznej. Zaznaczali jednocześnie, że atmosfera festiwalu pozwala im czerpać ogromną radość z kontaktu z tak liczną publicznością. Krótki czas trwania koncertów, niskie ceny biletów oraz atrakcyjny, ale jednocześnie zróżnicowany repertuar sprawiają, że festiwal cieszy się powodzeniem zarówno wśród znawców, jak i wśród osób dopiero rozpoczynających przygodę z muzyką klasyczną. Ogromnym sukcesem festiwalu jest wzbudzanie zainteresowania muzyką wśród osób w każdym wieku poprzez organizację specjalnych koncertów dla dzieci oraz całych rodzin.

Program imprezy łączył w sobie arcydzieła muzyki klasycznej z klasyką jazzu, muzyką filmową, eksperymentalną, alternatywną oraz muzyką różnych kultur i tradycji. Wspólnym mianownikiem dla wszystkich utworów, wchodzących w program festiwalu był taniec. W pięciu salach wystąpiły znakomite orkiestry – Filharmonia Narodowa, orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Sinfonietta Cracovia oraz Sinfonia Varsovia – organizator całego festiwalu. Na scenie Sali Mazur (na co dzień Sala Moniuszki) pojawił się również mistrz japońskiego bębna taiko Eitetsu Hayashi, który dzień wcześniej poprowadził warsztaty wprowadzające młodych muzyków do świata tradycyjnych japońskich instrumentów perkusyjnych.

Podczas festiwalu wystąpiła cała plejada uznanych zespołów kameralnych, spośród których warto wspomnieć dwa koncerty zespołu Apollon Musagète Quartet oraz występ zespół Kwadrofonik, który zaprezentował swoją oryginalną reinterpretację Mazurków Karola Szymanowskiego. W kameralnych salach Kadryl i Arabeska można było usłyszeć recitale fortepianowe w wykonaniu Nelsona Goernera, Luisa Fernando Péreza oraz Vikingura Ólafssona, który w niezwykle intrygujący sposób zestawił ze sobą dzieła J. S. Bacha i Philipa Glassa.

Ogromnym zainteresowaniem cieszyły się również bezpłatne koncerty odbywające się w Sali Foxtrot czyli specjalnym namiocie, ustawionym przed gmachem Teatru Wielkiego. Wystąpiły tam najlepsze orkiestry ze szkół muzycznych z całego kraju, warszawski big-band Szymanowski Young Power oraz niezwykły duet Vassileny Serafimowej (marimba) i Thomasa Enhco (fortepian). Wieczorami sala Foxtrot przemieniała się w otwarty parkiet taneczny, a wszyscy goście mogli wziąć udział w potańcówkach z muzyką na żywo. Pierwszego dnia do tańca przygrywała Warszawska Orkiestra Sentymentalna, natomiast drugiego dnia BumBum Orkestar porwał uczestników to tańca w rytm muzyki bałkańskiej. W niedzielę natomiast odbyły się otwarte warsztaty tańca flamenco, które poprzedził koncert z mistrzowskim pokazem tego hiszpańskiego tańca.

Dyrektor artystyczny i pomysłodawca festiwalu, René Martin, podziękował organizatorom polskiej edycji, Orkiestrze Sinfonii Varsovii za niezwykle udany weekend i zapowiedział już, że tematem przyszłorocznych Szalonych Dni Muzyki będzie „Muzyka z Nowego Świata”.

Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2017 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl