Koncert nr 57  
Koncert Finałowy

godz. 20:30 (70 min.)
dzień 01.10 niedziela
miejsce sala MAZUR

kategoria koncertu Klasyka

wykonawcy

Alena Baeva skrzypce
Nelson Goerner fortepian
Sinfonia Varsovia
Eiji Oue
dyrygent    

program

Camille Saint-Saëns : Bacchanale z opery „Samson i Dalila”
Camille Saint-Saëns : Introdukcja i rondo capriccioso op.28
Aram Chaczaturian : Walc z suity „Maskarada”
Aram Chaczaturian : Taniec z szablami z baletu „Gajane”
Zoltán Kodály : Tańce z Galanty
Ferenc Liszt : Totentanz

 

Podziękowania dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina za pomoc w organizacji koncertu

Opis koncertu

Bacchanale z III aktu opery „Samson i Dalila” obrazują orgiastyczny, pogański taniec, poprzedzający wprowadzenie pokonanego Samsona do świątyni Dagona. Taneczna wesołość udzieli się wszystkim zgromadzonym, sprawiając, że nikt nie zauważy, kiedy Samson, wzniesienie swoją ostatnią modlitwę, zanim zburzy całą świątynię.

„Introdukcję i rondo capriccioso”  Saint-Saëns napisał  dla swojego przyjaciela, słynnego skrzypka Pablo de Sarasate, który licznymi wykonaniami zapewnił mu ogromną popularność. Również osoba hiszpańskiego skrzypka była inspiracją dla hiszpańskiej aury pierwszego tematu w partii solowej.

Muzyka, która stała się znana jako suita „Maskarada” Chaczaturiana, początkowo powstała by zilustrować sztukę „Maskarada” M. Lermontowa. To właśnie słowa bohaterki dramatu stały się instrukcją dla Chaczaturiana, co ma wyrażać jego muzyka: „Jak piękny jest ten nowy walc! Coś między cierpieniem a radością schwyciło moje serce!”

„Taniec z szablami” z finału baletu „Gajane” to zdecydowanie najsłynniejszy utwór Chaczaturiana a jego słynny temat powstał podobno w jedną noc! Jest niezwykle często wykorzystywany w filmach, reklamach oraz w muzyce rozrywkowej.    

Totentanz stał się jednym z najbardziej znanych utworów pianistycznych Liszta. Inspiracją dla niego był średniowieczny Taniec Śmierci, ukazujący równość wszystkich ludzi wobec spraw ostatecznych. Cykl składa się z ponad dwudziestu wariacji na temat sekwencji Dies Irae z chorału gregoriańskiego. Charakter utworu oscyluje od dramatyzmu i grozy w obliczu śmierci aż do niebiańskiego spokoju i harmonii.   

Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2018 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl