Koncert nr 53  
Piazzolla, Dvořák, Brahms

godz. 18:45 (50 min.)
dzień 01.10 niedziela
miejsce sala PIRUET

kategoria koncertu Młodzi wykonawcy

wykonawcy

Agata Niewiadoma skrzypce*
Orkiestra Zespołu Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Łodzi
Zespół tancerzy Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej im. F. Parnella w Łodzi 
Grzegorz Wierus  dyrygent

choreografia
**Magdalena Redlewska, Aleksandra Stanisławska
***Maria Kuśnierz-Michalak
****Joanna Frątczak, Maria Góralczyk, Hanna Szychowicz
*****Ewa Salwa

program

Piotr Czajkowski – Walc z baletu „Jezioro łabędzie”**
Gustav Holst : St Paul’s Suite
Antonín Dvořák : Taniec słowiański nr 1 C-dur op.46 Furiant***
Antonín Dvořák : Taniec słowiański nr 2 e-moll op.46 Dumka****
Johannes Brahms : Tańce węgierskie nr 1 g-moll, nr 6 D-dur*****
Vittorio Monti : Czardasz* 
Astor Piazzolla : Libertango

          

Opis koncertu

Muzyka baletowa Piotra Czajkowskiego zdefiniowała w dużej mierze nasze postrzeganie baletu. Doskonałe wyczucie stylu sprawia, że ruch wydaje się naturalnym przedłużeniem i doskonałym uzupełnieniem muzyki. Czajkowski łączy w sobie elegancję ze spontanicznością, a jego niewyczerpana wyobraźnia dźwiękowa sprawia, że odmalowywane przez niego fantastyczne krajobrazy mienią się milionami kolorów i żyją swoim własnym życiem.

„St Paul Suite” powstała w podziękowaniu dla żeńskiej szkoły, w której Gustav Holst był dyrektorem muzycznym, w zamian za wybudowanie dla niego dźwiękoszczelnej pracowni. W tejże właśnie pracowni powstawał najsłynniejsze dzieło Holsta– „Planety”. Suita składa się z 4 części: I Jig: Vivace, II. Ostinato: Presto, III. Intermezzo: Andante con moto i IV. Finale: Allegro.

Cykl 16 „Tańców słowiańskich” zgodnie uznawany jest za jedno z największych osiągnięć artystycznych Antonina Dvořáka. Ich radosna energia oraz znakomite wykorzystanie ludowych rytmów i melodii pozwala słuchaczom odczuć piękno idyllicznej wizji kultury słowiańskiej, charakterystycznej dla artystów epoki romantyzmu.

21 Tańców węgierskich Brahmsa ukazało się początkowo w wersji na dwa fortepiany. Ich orkiestracji podjął się po latach Brahms ale również inni kompozytorzy, m.in. Andreas Hallén czy Paul Juon. Cykl ten należy do najbardziej znanych dzieł Brahmsa i stały się inspiracją dla powstania podobnych cykli jak „Tańce słowiańskie”  Dvořáka, który jest autorem opracowań orkiestrowych kilku części z cyklu Brahmsa. To, co zapewniło dziełu uznanie i sławę to żywiołowość, energia i unikalny urok skarbów węgierskiego folkloru Oryginalne melodie ludowy stały się podstawą większości części, jedynie trzy ogniwa są autorskimi pomysłami kompozytora, silnie zainspirowanego duchem węgierskiej muzyki ludowej.

Mimo, iż Vittorio Monti był Włochem, jego najbardziej znanym dziełem pozostaje Czardasz, oparty na motywach węgierskich. Jego melodia stała się niezwykle popularna również w kulturze popularnej. Kilka lat temu Lady Gaga wykorzystała ją w swoim teledysku do swojej piosenki „Alejandro”.

Muzyka Astora Piazzolli od wielu lat stanowi nieodłączny element krajobrazu koncertowego. Po młodzieńczych doświadczeniach z tangiem, Piazzolla myślał, że jedynie pisanie muzyki klasycznej uczyni z niego poważnego kompozytora. Szczęśliwie, jedna z najsłynniejszych nauczycielek kompozycji XX wieku, Nadia Boulanger, uświadomiła mu, że jego prawdziwym powołaniem i talentem jest tango i temu właśnie powinien się poświęcić.

Stworzone przez Piazzollę unikalne nuevo tango znalazło ogromną rzeszę wielbicieli na całym świecie, mimo że w Argentynie, co bardziej konserwatywni wielbiciele tanga, odrzucali jego silną ingerencje w tradycję. Po latach okazuje się jednak, że właśnie świeże spojrzenie Piazzolli, syna włoskich imigrantów, przyczyniło się do triumfalnego wprowadzenia tanga do światowych sal koncertowych.

Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2018 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl