Koncert nr 50  
Apollo i muza tańca. Czechy

godz. 17:00 (55 min.)
dzień 01.10 niedziela
miejsce sala KADRYL

kategoria koncertu Klasyka

wykonawcy

Apollon Musagète Quartet

program

Antonín Dvořák : Walce op.54 
Antonín Dvořák : Kwartet smyczkowy nr 14 As-dur  op.105
Erwin Schulhoff : Alla Czeca z „Pięciu utworów na kwartet smyczkowy”
Dymitr Szostakowicz : Polka z „Dwóch utworów na kwartet smyczkowy”

Opis koncertu

Walce Dvořáka miały być w zamyśle prostymi utworami o użytkowym charakterze. Kompozytor skupił się w nich na wykreowaniu pięknych melodii, pozbawionych zbędnej wirtuozerii i zdobień. Wbrew sugestiom wydawcy Dvořák nie chciał przypisywać temu cyklowi żadnych słowiańskich inspiracji, słusznie uznając, że walc jest tańcem typowo niemieckim, nierozerwalnie związanym tamtejszą kulturą. 

Kwartet smyczkowy nr 14 był ostatnim dziełem Dvořáka w tym gatunku. Szkice do niego kompozytor poczynił zaraz przed powrotem z ponad dwuletniego  pobytu w Stanach Zjednoczonych. Po przyjeździe do Pragi Dvořák przez blisko cztery miesiące odpoczywał, nie pisząc niczego. Po tak długiej przerwie nastąpiła u niego eksplozja kreatywności, dzięki czemu Kwartet nr 14 ukończył w niespełna trzy tygodnie!

Erwin Schulhoff był jednym z wielu obiecujących muzyków, których kariera została wstrzymana przez II wojnę światową. Czeski twórca był jednym z pierwszych kompozytorów, którzy wprowadzili elementy jazzowe do muzyki europejskiej. W swoich utworach poruszał się po wielu stylach, pisząc utwory zakorzenione w tradycji romantycznej a także utwory awangardowe, oceniane jako niezwykle ekscentryczne. Jego In futurm z 1919 jest złożone wyłącznie z pauz, wyprzedzając słynne 4:33 Cage’a o ponad 30 lat! „Pięć utworów na kwartet smyczkowy” doskonale obrazuje jego złożoną osobowość, łącząc w sobie elementy barokowej suity z muzyką modernizmu. Schulhoff zmarł w 1942 roku w obozie koncentracyjnym w Wülzburgu.

Polka Szostakowicza jest również transkrypcją, jej pierwowzorem była scena z baletu „Złoty wiek”. Balet w satyryczny sposób przedstawia losy sowieckiej drużyny piłkarskiej, która wyjeżdża na Zachód i doświadcza całej masy okrucieństw ze strony kapitalistycznego świata. O ile polityczne konotacje Szostakowicza są tematem trudnym i niejednoznacznym o tyle jedna sprawa pozostaje pewna- jego miłość do piłki nożnej. Był zagorzałym kibicem Zenitu Leningrad oraz sam posiadał licencję sędziego piłkarskiego!

Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2018 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl