Koncert nr 45  
Ognisty ptak

godz. 15:00 (60 min.)
dzień 01.10 niedziela
miejsce sala MAZUR

kategoria koncertu Klasyka

wykonawcy

Orkiestra Filharmonii Narodowej
Jacek Kaspszyk dyrygent

program

Georges Bizet : „Arlezjanka” suita nr 2
Igor Strawiński : Ognisty ptak
Maurice Ravel : La Valse

Opis koncertu

Suita „Arlezjanka” została utworzona z muzyki, którą Bizet napisał do sztuki Alphonse’a Daudeta. Zarzucano jej wówczas, że jest za trudna i nie trafi do większości ludzi. Okazało się, że podzieliła losy innego wielkiego dzieła Bizeta, opery Carmen, która stała się hitem, mimo początkowego niezrozumienia.

„Ognisty Ptak” był punktem zwrotnym w karierze Strawińskiego. Zamówienie ze strony Sergiusza Diagilewa, dyrektora Baletów Rosyjskich, otworzyło młodemu kompozytorowi drzwi do wielkiego świata i zapewniło mu ogromną sławę. Historia baletu opowiada o księciu Ivanie, który złapał mitycznego Ognistego Ptaka. Uwolnił go jednak, za co Ptak ofiarował mu czarodziejskie pióro, obiecując, że dzięki niemu będzie mógł go wezwać w niebezpieczeństwie. Niedługo potem Ivan trafia do krainy rządzonej przez złowrogiego Kościeja. Przy pomocy Ognistego Ptaka, Ivan pokonuje mrocznego władcę, uwalniając z jego władzy cały kraj oraz 13 pięknych księżniczek.

„La Valse” jest nostalgicznym obrazem Wiednia w czasach jego największej świetności. Ravel planował skomponowanie muzycznego hołdu dla króla wiedeńskiego walca, Johanna Straussa, już w 1906 roku. Powrócił do niego jednak dopiero po I wojnie światowej, przyjmując zdecydowanie inny punkt widzenia. Doświadczenie wojny okazało się definitywnym i tragicznym końcem pewnej epoki i pewnej wizji świata. Stąd też muzyka, z całym splendorem i urokiem walcowego pulsu narasta, lecz kulminacja nigdy nie może zostać rozładowana, za każdym razem odbija się od niewidzialnego muru, przez co wielki walc ostatecznie zapada się w sobie.  Impuls do ukończenia dzieła również przyszedł ze strony Sergiusza Diagilewa, zainteresowanego wystawieniem baletu do muzyki Ravela. Gdy kompozytor zaprezentował mu jednak partyturę Diagilew powiedział, że to nie jest balet lecz obraz baletu. Ravel głęboko przeżył odrzucenie, przez co o mało nie doszło do pojedynku między nim a rosyjskim impresario.

Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2018 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl