Koncert nr 42  
Bolero i tańce słowiańskie

godz. 13:00 (50 min.)
dzień 01.10 niedziela
miejsce sala FOXTROT

kategoria koncertu Młodzi wykonawcy

wykonawcy

Polska Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I I II st im. Fryderyka Chopina w Bytomiu
Maciej Tomasiewicz dyrygent

program

Franz von Suppé : Uwertura Banditenstreche
Antonín Dvořák : Tańce słowiańskie op.46 nr 7 ??, nr 8; op.72 nr 7 ??
Johann Strauss Jr : Polka Auf der Jagd
Maurice Ravel : Bolero

Opis koncertu

Urodzony w dzisiejszej Chorwacji Franz von Suppé również sławę zdobył głównie jako dyrygent w słynnym Theater an der Wien. Pracując tam, miał jednocześnie możliwość częstego wystawiania swoich własnych utworów, w tym 31 operetek i 180 fars, baletów i innych utworów scenicznych. Chętnie występował również jako śpiewak, debiutując w partii basowej w operze „Napój miłosny” swego dalekiego krewnego, Gaetano Donizettiego. W uwerturze do operetki „Bandyckie figle” można usłyszeć żywiołowość i wdzięk charakterystyczny dla włoskich oper komicznych XIX wieku.

Cykl 16 „Tańców słowiańskich” zgodnie uznawany jest za jedno z największych osiągnięć artystycznych Antonina Dvořáka. Ich radosna energia oraz znakomite wykorzystanie ludowych rytmów i melodii pozwala słuchaczom odczuć piękno idyllicznej wizji kultury słowiańskiej, charakterystycznej dla artystów epoki romantyzmu.

Polka „Auf der Jagd” („Na polowaniu”) w niewiele ponad 2 minuty pokazuje wszystko, co zapewniło wieczną sławę Johannowi Straussowi juniorowi. Skoczne rytmy, proste i pełne uroku melodie oraz doskonała, barwna instrumentacja, obfitująca w efekty naśladujące odgłosy polowania.

Kiedy w czasie entuzjastycznych owacji po premierze „Bolera” Ravela jakaś kobieta krzyczała „Szaleniec!” kompozytor stwierdził, że tylko ona zrozumiała jego dzieło. W zamyśle kompozytora był to jedynie eksperyment, do którego nawet po latach nie przykładał większej wagi, mimo jego ogromnej popularności. Niezwykły w swojej prostocie pomysł, żeby jeden motyw powtarzać w kółko, bez żadnych zmian, został początkowo zamierzony jako oprawa muzyczna baletu Bronisławy Niżyńskiej. Balet opowiadał historię tańczącej na stole w gospodzie Hiszpanki, którą początkowo nikt się nie interesuje ale z czasem jej taniec staje się coraz bardziej ożywiony, przyciągając powszechną uwagę.

Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2018 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl