Koncert nr 39  
Czarodziejska miłość

godz. 12:00 (55 min.)
dzień 01.10 niedziela
miejsce sala ARABESKA

kategoria koncertu Młodzi wykonawcy

wykonawcy

Orkiestra Symfoniczna Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych I i II stopnia im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej
Andrzej Kucybała dyrygent

Katarzyna Schulz skrzypce
Nadia Kłos skrzypce
Aleksandra Lenkiewicz skrzypce
Dominika Szyler skrzypce
Orkiestra Symfoniczna Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. K. Szymanowskiego we Wrocławiu
Marcin Grabosz dyrygent

program

Maurice Ravel : Bolero
Karol Szymanowski : Tańce góralskie z baletu „Harnasie”

Antonio Vivaldi : Koncert na 4 skrzypiec i orkiestrę smyczkową h-moll RV 580,
Jean Sibelius : Valse triste op.44
Karol Szymanowski : Dwa Mazurki op.50

Opis koncertu

Kiedy w czasie entuzjastycznych owacji po premierze „Bolera” Ravela jakaś kobieta krzyczała „Szaleniec!” kompozytor stwierdził, że tylko ona zrozumiała jego dzieło. W zamyśle kompozytora był to jedynie eksperyment, do którego nawet po latach nie przykładał większej wagi, mimo jego ogromnej popularności. Niezwykły w swojej prostocie pomysł, żeby jeden motyw powtarzać w kółko, bez żadnych zmian, został początkowo zamierzony jako oprawa muzyczna baletu Bronisławy Niżyńskiej. Balet opowiadał historię tańczącej na stole w gospodzie Hiszpanki, którą początkowo nikt się nie interesuje ale z czasem jej taniec staje się coraz bardziej ożywiony, przyciągając powszechną uwagę.

Paryska premiera „Harnasi” była uznawana za jeden z największych sukcesów Szymanowskiego za życia. Mimo, że kompozytor początkowo nie był przekonany do uczynienia góralskiego wesela tematem baletu, z czasem coraz bardziej poświęcał się pisaniu tego dzieła, aż w końcu sam nazwał je „swoją najlepszą sztuczką”. Genialne wykorzystanie melodii ludowych, świetna instrumentacja i niezwykła energia muzyki doskonale współgrają z historią pechowego wesela, przerwanego przez zbójów, którzy porywają zakochaną w ich herszcie pannę młodą.

Koncert na 4 skrzypiec pochodzi z cyklu L’estro armonico, uważanego za jedno z najważniejszych osiągnięć nie tylko samego Vivaldiego ale całej muzyki europejskiej początku XVIII wieku.

Valse triste powstały jako muzyka do sztuki „Śmierć”, autorstwa  Arvida Järnefelta, szwagra Jeana Sibeliusa. Kompozytor dopiero później uczynił z tego materiału osobny utwór koncertowy, który od początku cieszył się ogromnym powodzeniem.

 

Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2018 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl