Koncert nr 37  
Boccherini, Offenbach i Jan Kazimierz

godz. 11:00 (55 min.)
dzień 01.10 niedziela
miejsce sala FOXTROT

kategoria koncertu Młodzi wykonawcy

wykonawcy

Marta Gębska skrzypce
Antoni Lichomanow  fortepian
Warszawska Orkiestra Smyczkowa im. Z. Brzewskiego Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie
Andrzej Gębski skrzypce, kierownik artystyczny

program

Piotr Wróbel : Polonez uroczysty „Jan Kazimierz”
Stanisław Moryto : Oberek z cyklu 4 utwory w polskim stylu
Luigi Boccherini : Menuet A-dur z Kwintetu smyczkowego nr 5 E-dur
François Joseph Gossec : Gawot D-dur
Romuald Twardowski : Suita dawnych tańców (Pavana, Tarantella, Polonez)
Fermo Dante Marchetti : Fascination – Walc
Jarabe Tapatio (meksykańska melodia tradycyjna)
Jacques Offenbach : Kankan z operetki „Orfeusz w piekle”

 

Opis koncertu

Piotr Wróbel jest człowiekiem wielu pasji. Łączy kompozycję z grą na puzonie oraz samotnymi podróżami rowerem lub starymi fordami. Podobnie różnorodna jest jego muzyka, łącząc w indywidualny i oryginalny sposób tradycyjne formy klasyczne i jazzowe.

Stanisław Moryto oraz Romuald Twardowski są profesorami warszawskiego Uniwersytetu Muzycznego. Obydwaj często sięgają w swojej muzyce do tradycji narodowej. Niezwykle istotną część ich twórczości stanowią utwory inspirowane folklorem oraz polską tradycją muzyki religijnej.

Menuet A-dur Luigiego Boccheriniego stał się niemal synonimem klasycznego menueta. Mimo dzisiejszej popularności, twórczość tego kompozytora została zupełnie zapomniana po jego śmierci i czekała ponad sto lat na ponowne odkrycie. Obecnie docenia się jego istotny wkład w rozwój klasycznego kwartetu smyczkowego oraz jego ogromną inwencję melodyczną.

François Joseph Gossec był francuskim kompozytorem epoki klasycyzmu. Tworzył typową dla swojej epoki muzykę dworską a do grona jego znajomych należeli Luigi Cherubini, W.A. Mozart czy J.P. Rameau. Melodię jego Gawota wykorzystywano często w kreskówkach wytwórni Warner Brothers.

Walc „Fascination” Marchettiego zawiera w sobie nostalgię i powab czasów fin de siècle. Taka właśnie muzyka towarzyszyła przyjęciom towarzyskim na przełomie wieków. Melodia tego walca inspirowała wielu artystów i piosenkarzy na przestrzeni lat, pojawiając się wielokrotnie w serialach i filmach.

Jarabe Tapatio to tradycyjna melodia meksykańska znana również jako „taniec z kapeluszami”. Tancerze wykonując go powinni być ubrani w tradycyjne stroje a towarzyszy im najczęściej zespół mariachi.

Słynny kankan w operetce Offenbacha figuruje jako „Piekielny galop” i tak naprawdę niewiele miał wspólnego z kankanem, tańczonym wówczas  w Moulin Rouge. Mimo to, dziś właśnie ten fragment „Orfeusza w piekle” funkcjonuje jako najbardziej popularny przykład kankana w muzyce.

Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2018 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl