Koncert nr 36  
Apollo i muza tańca

godz. 11:00 (55 min.)
dzień 01.10 niedziela
miejsce sala KADRYL

kategoria koncertu Klasyka

wykonawcy

Apollon Musagète Quartet

program

Igor Strawiński : Tango
Dymitr Szostakowicz : Polka   
Anton Arensky : Kwartet smyczkowy nr 2 a-moll  op.35a
Antonín Dvořák : Walce op.54  
Osvaldo Fresedo : Vida mia      

Opis koncertu

Tango pierwotnie Strawiński przeznaczył na fortepian. Utwór stał się niezwykle popularny, przez co powstało wiele aranżacji na różne składy, w tym kwartet smyczkowy. Strawiński był niejako zmuszony do napisania utworu pod publiczność amerykańską, kiedy po przymusowej przeprowadzce do Hollywood był całkowicie pozbawiony wpływów finansowych. W efekcie powstał utwór tonalny i przyjemny ale jednocześnie oryginalny i intrygujący.

Polka Szostakowicza jest również transkrypcją, jej pierwowzorem była scena z baletu „Złoty wiek”. Balet w satyryczny sposób przedstawia losy sowieckiej drużyny piłkarskiej, która wyjeżdża na Zachód i doświadcza całej masy okrucieństw ze strony kapitalistycznego świata. O ile polityczne konotacje Szostakowicza są tematem trudnym i niejednoznacznym o tyle jedna sprawa pozostaje pewna- jego miłość do piłki nożnej. Był zagorzałym kibicem Zenitu Leningrad oraz sam posiadał licencję sędziego piłkarskiego!

Anton Arensky pamiętany jest czasem wyłącznie jako nauczyciel takich kompozytorów jak Alexander Scriabin, Sergei Rachmaninoff czy  Alexander Greczaninow. Kwartet nr 2 jest jednak najlepszym dowodem, że sam był również znakomitym kompozytorem, obdarzonym niezwykłą wyobraźnią melodyczną. Największym źródłem inspiracji była dla niego muzyka Piotra Czajkowskiego, co słychać wyraźnie w II części 2. Kwartetu- Wariacjach na temat Czajkowskiego.

Walce Dvořáka miały być w zamyśle prostymi utworami o użytkowym charakterze. Kompozytor skupił się w nich na wykreowaniu pięknych melodii, pozbawionych zbędnej wirtuozerii i zdobień. Wbrew sugestiom wydawcy Dvořák nie chciał przypisywać temu cyklowi żadnych słowiańskich inspiracji, słusznie uznając, że walc jest tańcem typowo niemieckim, nierozerwalnie związanym tamtejszą kulturą. 

Osvaldo Fresedo zasłynął jako najdłużej działający dyrygent w historii tango a jego kariera wydawnicza trwała aż 55 lat. O ogromie jego dokonań niech świadczy fakt, że w ciągu zaledwie 3 lat, między 1925 a 1928 rokiem, nagrał dla wytwórni Odeón ponad 600 utworów! „Vida Mia” jest jedną z jego najsłynniejszych piosenek, zawiera w sobie kwintesencję jego unikalnego stylu. 

Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2018 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl