Koncert nr 23  
Tańce nie tylko krakowskie

godz. 16:00 (50 min.)
dzień 30.09 sobota
miejsce sala ARABESKA

kategoria koncertu Klasyka

wykonawcy

Michel Lethiec klarnet
Sinfonietta Cracovia 
Jurek Dybał dyrygent

program

Krzysztof Penderecki : Trzy utwory w dawnym stylu
Witold Lutosławski : 5 Melodii ludowych
Witold Lutosławski : Preludia taneczne
Béla Bartók : Tańce rumuńskie
Grażyna Bacewicz : Oberek na orkiestrę smyczkową
Krzesimir Dębski : Krakowiak
Aram Chaczaturian : Taniec z szablami z baletu „Gajane”
Adam Wesołowski : Gliss Dance
Astor Piazzolla : Libertango

Opis koncertu

Tańce ludowe stały się niezwykle ważnym źródłem inspiracji dla kompozytorów polskich w XX wieku. Sztuka ludowa była dla wielu bezpiecznym tematem w obliczu represji, jakie spotykały zbyt „postępowych” kompozytorów ze strony władz komunistycznych. Kompozytorzy tacy jak Lutosławski czy Bacewicz udowodnili jednak, że nawet opracowując ludowe tematy, można dać popis indywidualnego stylu i nowatorskiego myślenia o muzyce. Podobnie pisał również Béla Bartók, łącząc głęboką fascynację folklorem rumuńskim oraz węgierskim z awangardowym językiem muzycznym. Także dla kompozytorów najnowszych tańce ludowe są niezwykle inspirujące, czego przykładem jest niezwykle obrazowa muzyka Krzesimira Dębskiego.

„Taniec z szablami” z finału baletu „Gajane” to zdecydowanie najsłynniejszy utwór Chaczaturiana a jego słynny temat powstał podobno w jedną noc! Jest niezwykle często wykorzystywany w filmach, reklamach oraz w muzyce rozrywkowej.    

Muzyka Astora Piazzolli od wielu lat stanowi nieodłączny element krajobrazu koncertowego. Po młodzieńczych doświadczeniach z tangiem, Piazzolla myślał, że jedynie pisanie muzyki klasycznej uczyni z niego poważnego kompozytora. Szczęśliwie, jedna z najsłynniejszych nauczycielek kompozycji XX wieku, Nadia Boulanger, uświadomiła mu, że jego prawdziwym powołaniem i talentem jest tango i temu właśnie powinien się poświęcić.

Stworzone przez Piazzollę unikalne nuevo tango znalazło ogromną rzeszę wielbicieli na całym świecie, mimo że w Argentynie, co bardziej konserwatywni wielbiciele tanga, odrzucali jego silną ingerencje w tradycję. Po latach okazuje się jednak, że właśnie świeże spojrzenie Piazzolli, syna włoskich imigrantów, przyczyniło się do triumfalnego wprowadzenia tanga do światowych sal koncertowych.

Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2017 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl