Koncert nr 18  
Brahms, Dvořák i Jan Kazimierz

godz. 14:00 (65 min.)
dzień 30.09 sobota
miejsce sala ARABESKA

kategoria koncertu Młodzi wykonawcy

wykonawcy

Marta Gębska skrzypce
Antoni Lichomanow  fortepian
Warszawska Orkiestra Smyczkowa im. Z. Brzewskiego Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie
Andrzej Gębski skrzypce, kierownik artystyczny

Orkiestra Symfoniczna Zespołu Szkół Muzycznych im. M. J. Żebrowskiego w Częstochowie
Zygmunt Nitkiewicz
dyrygent

program

Piotr Wróbel : Polonez uroczysty „Jan Kazimierz”
Fermo Dante Marchetti : Fascination – Walc
Igor Frołow : Fantazja koncertowa na tematy z opery „Porgy and Bess” Gershwina

Johannes Brahms : Taniec węgierski nr 5 g-moll        
Johannes Brahms  Taniec węgierski nr 6 D-dur
Antonín Dvořák : Taniec słowiański F-dur op.46 nr 4        
Antonín Dvořák : Taniec słowiański g-moll op.46 nr 8
Jerry Bock / Sheldon Harnick (arr. Ira Hearshen) : Tańce symfoniczne z musicalu „Skrzypek na dachu”

Opis koncertu

Piotr Wróbel jest człowiekiem wielu pasji. Łączy kompozycję z grą na puzonie oraz samotnymi podróżami rowerem lub starymi fordami. Podobnie różnorodna jest jego muzyka, łącząc w indywidualny i oryginalny sposób tradycyjne formy klasyczne i jazzowe.

Walc „Fascination” Marchettiego zawiera w sobie nostalgię i powab czasów fin de siècle. Taka właśnie muzyka towarzyszyła przyjęciom towarzyskim na przełomie wieków. Melodia tego walca inspirowała wielu artystów i piosenkarzy na przestrzeni lat, pojawiając się wielokrotnie w serialach i filmach.

Igor Frolov jest rosyjskim skrzypkiem, uczniem legendarnego Davida Oistrakha, laureatem wielu prestiżowych konkursów skrzypcowych. Zainteresował się kompozycją dopiero u szczytu swojej kariery i traktuje tę aktywność bardziej hobbistycznie. Słychać w jego muzyce swobodę w łączeniu różnych stylów i przede wszystkim ogromną pasję do instrumentu.

21 Tańców węgierskich Brahmsa ukazało się początkowo w wersji na dwa fortepiany. Ich orkiestracji podjął się po latach Brahms ale również inni kompozytorzy, m.in. Andreas Hallén czy Paul Juon. Cykl ten należy do najbardziej znanych dzieł Brahmsa i stały się inspiracją dla powstania podobnych cykli jak „Tańce słowiańskie”  Dvořáka, który jest autorem opracowań orkiestrowych kilku części z cyklu Brahmsa. To, co zapewniło dziełu uznanie i sławę to żywiołowość, energia i unikalny urok skarbów węgierskiego folkloru Oryginalne melodie ludowy stały się podstawą większości części, jedynie trzy ogniwa są autorskimi pomysłami kompozytora, silnie zainspirowanego duchem węgierskiej muzyki ludowej.

Cykl 16 „Tańców słowiańskich” zgodnie uznawany jest za jedno z największych osiągnięć artystycznych Antonina Dvořáka. Ich radosna energia oraz znakomite wykorzystanie ludowych rytmów i melodii pozwala słuchaczom odczuć piękno idyllicznej wizji kultury słowiańskiej, charakterystycznej dla artystów epoki romantyzmu.

Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2017 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl