Koncert nr 16  
Czajkowski, Fauré, Strauss

godz. 13:30 (55 min.)
dzień 30.09 sobota
miejsce sala FOXTROT

kategoria koncertu Młodzi wykonawcy

wykonawcy

Joanna Malinowska skrzypce
Krakowska Młoda Filharmonia – Orkiestra Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. M. Karłowicza w Krakowie
Tomasz Chmiel  dyrygent

program

Piotr Czajkowski : Polonez z opery „Eugeniusz Oniegin” 
Gabriel Fauré : Pavana
Henryk Wieniawski : Polonez A-dur
Bedřich Smetana : 3 tańce z opery „Sprzedana narzeczona” (Polka, Furiant, Taniec Komediantów)
Johann Strauss : Walc Życie artysty
Johann Strauss : Przebojem w tańcu i miłości  

Opis koncertu

Polonez, otwierający III akt „Eugeniusza Oniegina”  Czajkowskiego w przewrotny sposób nawiązuje do walca, inicjującego akt drugi. Wówczas na przyjęciu na cześć Tatiany, w czasie tańca rodzi się zazdrość, która prowadzi do fatalnego pojedynku, w którym Oniegin zabija swojego przyjaciela, Lenskiego. W trzecim akcie początkowy polonez ukazuje powrót Oniegina po 5 latach do arystokratycznego towarzystwa, które tym razem jest dla niego puste i pozbawione znaczenia. Gdy jednak spostrzega Tatianę, wzbiera w nim gwałtowne uczucie, które znajdzie swój kres w dramatycznym finale opery.

Pavana Gabriela Faurego rozpoczęła swój żywot jako utwór na fortepian i chór, oparty na rytmie hiszpańskiego tańca dworskiego w wolnym tempie. Kompozytor określił wówczas utwór jako „elegancki, ale niezbyt istotny”. Dopiero wersja na orkiestrę, chór i tancerzy zyskała ogromną popularność, zarówno w salach filharmonicznych jak i na deskach baletowych. Słyszano w niej echa hiszpańskiego złotego wieku, porównując jej melancholijne piękno do obrazów Velázqueza.
Henryk Wieniawski napisał jedynie kilka polonezów, jednak dwa z nich weszły na stałe do światowego repertuaru skrzypcowego, jako jedne z najlepszych przykładów gatunku. Polonez A-dur najbardziej znany jest w wersji fortepianowej, jednak nie wiadomo czy wersja orkiestrowa nie była wcześniejsza. Mimo, że jest on utworem wirtuozowskim, popisowość nie wybija się tu na pierwszy plan. Partia solowa znakomicie współgra z orkiestrą dając soliście możliwość wykazania się nie tylko kunsztem technicznym ale również wrażliwością i dojrzałością muzyczną.

„Sprzedana narzeczona” Smetany to jedna z najpopularniejszych czeskich oper na świecie, uważana jednocześnie za początek tamtejszej szkoły narodowej. Perypetie miłosne czeskiej wsi obfitują w nieoczekiwane zwroty akcji i elementy komiczne a wszystkiemu towarzyszy znakomita muzyka, silnie inspirowana folklorem ale oryginalna, nie zawierająca bezpośrednich cytatów z muzyki ludowej.    

Świat walców Johanna Straussa mimo, że nie obrazuje konkretnych historii literackich, stanowi nieodłączną ścieżkę dźwiękową życia wiedeńskiej belle epoque. Życie artysty należy do najsłynniejszych walców koncertowych, zachwycając mnogością i zręcznym łączeniem poszczególnych tematów.

Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2017 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl