Koncert nr 11  
Brahms, Dvořák i „Skrzypek na dachu”

godz. 11:30 (50 min.)
dzień 30.09 sobota
miejsce sala FOXTROT

kategoria koncertu Młodzi wykonawcy

wykonawcy

Karol Mastalerz saksofon
Orkiestra Symfoniczna Zespołu Szkół Muzycznych im. M. J. Żebrowskiego
w Częstochowie
Zygmunt Nitkiewicz dyrygent

program

Johannes Brahms : Taniec węgierski g-moll nr 5         
Johannes Brahms  Taniec węgierski D-dur nr 6
Antonín Dvořák : Taniec słowiański F-dur op.46 nr 4 (Sousedská)      
Antonín Dvořák : Taniec słowiański g-moll op.46 nr 8 (Furiant)
Piotr Czajkowski : Taniec neapolitański, Taniec hiszpański z baletu „Jezioro łabędzie”
Darius Milhaud : „Scaramouche” suita na saksofon i orkiestrę op.165c
Jerry Bock / Sheldon Harnick (arr. Ira Hearshen) : Tańce symfoniczne z musicalu „Skrzypek na dachu”

Opis koncertu

21 Tańców węgierskich Brahmsa ukazało się początkowo w wersji na dwa fortepiany. Ich orkiestracji podjął się po latach Brahms ale również inni kompozytorzy, m.in. Andreas Hallén czy Paul Juon. Cykl ten należy do najbardziej znanych dzieł Brahmsa i stały się inspiracją dla powstania podobnych cykli jak „Tańce słowiańskie”  Dvořáka, który jest autorem opracowań orkiestrowych kilku części z cyklu Brahmsa. To, co zapewniło dziełu uznanie i sławę to żywiołowość, energia i unikalny urok skarbów węgierskiego folkloru Oryginalne melodie ludowy stały się podstawą większości części, jedynie trzy ogniwa są autorskimi pomysłami kompozytora, silnie zainspirowanego duchem węgierskiej muzyki ludowej.

Cykl 16 „Tańców słowiańskich” zgodnie uznawany jest za jedno z największych osiągnięć artystycznych Antonina Dvořáka. Ich radosna energia oraz znakomite wykorzystanie ludowych rytmów i melodii pozwala słuchaczom odczuć piękno idyllicznej wizji kultury słowiańskiej, charakterystycznej dla artystów epoki romantyzmu.

Muzyka baletowa Piotra Czajkowskiego zdefiniowała w dużej mierze nasze postrzeganie baletu. Doskonałe wyczucie stylu sprawia, że ruch wydaje się naturalnym przedłużeniem i doskonałym uzupełnieniem muzyki. Czajkowski łączy w sobie elegancję ze spontanicznością, a jego niewyczerpana wyobraźnia dźwiękowa sprawia, że odmalowywane przez niego fantastyczne krajobrazy mienią się milionami kolorów i żyją swoim własnym życiem.

Swoją nazwę suita „Scaramouche” wzięła od Théâtre Scaramouche, specjalizującego się w produkcji spektakli dla dzieci. Właśnie inspiracji dziecięcą wyobraźnią pochodzi lekkość, melodyjność i obrazowość tej kompozycji, która stała się najsłynniejszym dziełem Dariusa Milhaud. Wydawcy ustawiali się w kolejkach po kolejne wersję suity, mimo iż kompozytor pierwotnie uważał ją za zbyt mało znaczącą na publikację.

„Skrzypek na dachu” już od dnia swojej premiery w 1964 roku przeszedł do historii musicalu. Premierowa produkcja była pierwszym spektaklem w historii Broadway’u, który przekroczył 3000 pokazów! Dylematy żydowskiej rodziny mieszkającej w rosyjskiej wsi okazały się odzwierciedlać wiele problemów, z którymi borykają się ludzie na całym świecie a wielobarwna, niezwykle obrazowa i emocjonalna muzyka stała się genialnym nośnikiem uniwersalnych treści. W partyturze pobrzmiewają elementy żydowskiej muzyki żydowskiej, jazzu a także arcydzieł muzyki klasycznej. Jeśli wsłuchamy się uważnie w melodię przeboju „Sunrise, sunset” odkryjemy, że jest ona wierną kopią tematu Menueta z Symfonii g-moll KV. 550 W.A. Mozarta.

Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2017 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl