O festiwalu

La Folle Journée / Szalone Dni Muzyki La Folle Journée / Szalone Dni Muzyki to międzynarodowy festiwal realizowany od 1995 roku, którego pomysłodawcą i założycielem jest René Martin – twórca festiwali i organizator licznych koncertów muzyki klasycznej na całym świecie, założyciel Centre de Realisations et d’Etudes Artistiques à Nantes (C.R.E.A.). Festiwal La Folle Journée/Szalone Dni Muzyki od wielu lat jest z powodzeniem realizowany we Francji, Hiszpanii, Japonii. Ma tam już uznaną pozycję w życiu kulturalnym społeczności i cieszy się dużą popularnością. Ideą Szalonych Dni Muzyki jest przełamywanie uprzedzeń do muzyki klasycznej, poprzez zachęcanie i ułatwianie udziału w koncertach, przy jednoczesnym utrzymywaniu prezentacji muzyki na możliwie najwyższym poziomie. Krótkie koncerty odbywające się od rana do wieczora w kilku salach jednocześnie, niskie ceny biletów i wyjątkowa atmosfera sprawiają, że Szalone Dni Muzyki to spotkania z muzyką, na które zaproszony jest każdy, bez wyjątku. W Warszawie festiwal odbył się już po raz szósty. Wszystkie edycje: Chopin Open (2010), Les Titans (2011), Rosja (2012), Muzyka francuska i hiszpańska (2013), Ameryka (2014) oraz Pasje serca i duszy (2015) spotkały się z ogromnym zainteresowaniem i entuzjazmem Polaków. We wszystkich wydarzeniach tegorocznego festiwalu wzięło udział ok. 40 000 słuchaczy i uczestników akcji edukacyjnych! W ciągu trzech dni, podczas 60 koncertów, wystąpiło ok.950 wykonawców. Organizatorami Szalonych Dni Muzyki w Polsce jest Orkiestra Sinfonia Varsovia, C.R.E.A. i Fundacja Ogrody Muzyczne. Siódma polska edycja odbędzie się w dniach 23-25.09.2016 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. Koncepcja La Folle Journée Skąd nazwa? „La Folle Journée” – „Szalony Dzień” to podtytuł zuchwałej sztuki Pierre’a Beaumarchais’go „Wesele Figara” – bezspornego arcydzieła literatury francuskiej i światowej; sztuki, która wyśmiewając przestarzałe przywileje francuskiej arystokracji została uznana za jednego z prekursorów Rewolucji Francuskiej. Jest to ta sama sztuka, która natchnęła Mozarta do skomponowania Wesela Figara. René Martin wybrał nazwę La Folle Journée, ponieważ idealnie odpowiada ona rewolucyjnej koncepcji, którą chciał narzucić swojemu znakomitemu przedsięwzięciu muzycznemu. Faktycznie, od 1995 roku Festiwal La Folle Journée wywrócił świat muzyki poważnej do góry nogami – świat, który dotąd był nie był tak naprawdę dostępny szerokiej publiczności. La Folle Journée: oryginalna, zuchwała koncepcja Festiwal jest jedynym wydarzeniem kulturalnym w swoim rodzaju. La Folle Journée odczarowuje muzykę poważną, aby dotrzeć do największej możliwie liczby słuchaczy, nigdy nie zapominając jednak o wysokim poziomie wykonawczym. Festiwal powstał w 1995 roku w Nantes, we Francji. Jego założycielem jest René Martin, dyrektor artystyczny Centre de Realisations et d’Etudes Artistiques à Nantes (C.R.E.A.). Każdego roku, przez pięć dni w Centrum La Cité-Nantes odbywa się ok. 300 koncertów z udziałem najsławniejszych artystów na świecie. W każdej edycji Festiwalu bierze udział ok. 2000 artystów. Koncert trwa najwyżej 45 minut. Kolejnym edycjom Festiwalu przyświeca inna myśl przewodnia – kompozytor lub epoka muzyczna. Od 2003 roku La Folle Journée rozprzestrzenił się na 11 miast Kraju Loary, osiągając oszałamiający sukces i stając się jednym z najważniejszych międzynarodowych festiwali muzyki poważnej. Festiwal również wyruszył za granicę, goszcząc w Bilbao, Warszawie, Rio de Janeiro, a także w pięciu miastach Japonii: Tokio, Niigata, Kanazawa, Biwako i Tosu. Wkrótce dotrze do Jekaterynburga. Ambitne cele Pomimo, że Festiwal jest wydarzeniem popularyzatorskim, jego podstawową zasadą jest zapewnienie najwyższego poziomu artystycznego. Naczelną ideą Festiwalu jest przełamywanie uprzedzeń do muzyki klasycznej przy jednoczesnym zachowaniu jej inherentnych wartości i zapewnieniu lepszego zrozumienia muzyki i muzyków bez spłycania idei popularyzacji; do otwierania nowych horyzontów bez narzucania jedynego, „słusznego” rozwiązania. Tak więc La Folle Journée łączy trzy zalety: Zwiększenie dostępności koncertów La Folle Journée wyjmuje wydarzenie jakim jest koncert muzyki poważnej z jego konwencjonalnego kontekstu w celu przełamania otaczających je barier. Tak więc żaden koncert nie trwa dłużej niż trzy kwadranse, co pozwala słuchaczom skupić się na konkretnym utworze. Duża liczba koncertów w krótkim czasie (trzy dni) pozwala na odświeżenie doświadczeń muzycznych wedle własnych upodobań. Jedność czasu i miejsca W ciągu jednego weekendu słuchacz przemieszcza się przez kolejne sale koncertowe – na przykład z głównego audytorium na zascenie. Właściwości akustyczne pomieszczeń odpowiadają wykonywanej w nich muzyce. La Folle Journée oferuje słuchaczom koncerty, projekty, konferencje, filmy, transmisje, catering, płyty i książki. Artyści La Folle Journée stanowi niepowtarzalną kombinację wielu muzyków z wielu państw, rozchwytywanych artystów, a także muzykologów omawiających kompozytorów i ich dzieła. Cel, jaki przed sobą stawia La Folle Journée jest równie odważny co ambitny, ponieważ w zamierzeniach Festiwalu nie leżą:
  • stawianie ilości nad jakością – organizowanie jak największej liczby koncertów nie jest celem samym w sobie,
  • przerzucanie się pomiędzy urywkami różnych utworów,
  • wybieranie „największych hitów” za wszelką cenę.
Organizatorom zależy raczej na:
  • przyciągnięciu nowych słuchaczy muzyki poważnej poprzez ustanawianie niezwykle niskich cen biletów na koncerty;
  • wzbudzeniu zainteresowania danym kompozytorem, przygotowaniu słuchaczy do odbioru dzieła
  • wzbudzeniu zainteresowania muzyką wykraczającym daleko poza granice ustanowione przez La Folle Journée.
  Szalone Dni Muzyki 2010 Szalone Dni Muzyki 2011 Szalone Dni Muzyki 2012  Szalone Dni Muzyki 2013 plakat-sdm-2014  SDM_2015_plakat
Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2017 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl
PGlmcmFtZSB3aWR0aD0iMTAwJSIgaGVpZ2h0PSIxMDAlIiBzcmM9Imh0dHBzOi8vd3d3LnlvdXR1YmUuY29tL2VtYmVkL0VGV1N0eEwxd1hjP3JlbD0wIiBmcmFtZWJvcmRlcj0iMCIgYWxsb3dmdWxsc2NyZWVuPjwvaWZyYW1lPg==