Tomasz Konieczny

baryton

Tomasz KoniecznyPo sensacyjnym sukcesie, w roli Alberyka Operze Wiedeńskiej (Staatsoper Wien), a następnie Jokanaana i Wotana/ Wędrowca, Tomasz Konieczny zajął trwałą pozycję w światowej czołówce młodego pokolenia bas-barytonów dramatycznych. Poza rolami Alberyka i Wotana w Pierścieniu, w Wiedniu wcieli się również w postaci  Mandryki, Jacka Rance’a, Amfortasa, Holendra, Cardillaca i Pizarra.

Tomasz Konieczny urodził się w Łodzi, pierwotnie studiował aktorstwo w PWSFTviT w Łodzi. Debiutował jako aktor w filmie Andrzeja Wajdy pt. „Pierścionek z Orłem w Koronie”. Następnie pracował jako aktor i reżyser w licznych produkcjach filmowych, telewizyjnych i teatralnych w Polsce. W tym czasie rozpoczął też naukę śpiewu solowego w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, po czym przeniósł się do Wyższej Szkoły Muzycznej im. Carla Marii von Webera, gdzie uczył się w klasie śpiewu solowego Prof. Christiana Elßnera w Dreźnie. W 1998 r. zdobył II nagrodę podczas 33. Konkursu Wokalnego im Antonina Dvořaka w Karlovych Varach.

Jako śpiewak operowy zadebiutował Tomasz Konieczny w partii Figara w operze W. A. Mozarta pt. „Wesele Figara” w Teatrze Wielkim w Poznaniu w grudniu 1997. Następnie występował w Lipsku, St. Gallen, Chemnitz i Mannheim. Z początkiem sezonu teatralnego 2002/2003 zostaje zaangażowany na stałe w Teatrze Narodowym w Mannheim gdzie usłyszeć go można w takich partiach operowych jak Orestes w „Elektrze” Straussa, Pimen w „Borysie Godunowie” Musorgskiego, Amfortas w „Parsifalu” R. Wagnera, Jochanaan w „Salome” Straussa, Mandryka w „Arabelli R. Straussa, Alberyka w „Złocie Renu”, Zygfryda w „Zmierzchu Bogów”, Wotana w „Złocie Renu” i „Walkirii”, Wędrowca w „Zygfrydzie”, Holendra w „Latającym Holendrze”, Kurwenala w „Tristanie i Izoldzie” i Pizarra w „Fideliu”. Artysta występował w tych operach na scenach w Monachium, Berlinie, Wiedniu, Düsseldorfie, Waszyngtonie, Pradze i w Warszawie. Podczas Festiwalu Salzburger Festspiele, latem 2012, wystąpił jako Stolzius w „Żołnierzach” – dziele niemieckiego kompozytora Bernda Aloisa Zimmermanna, w 2014 jako Komandor w „Don Giovannim” Mozarta, w 2015 jako Pizarro w „Fideliu” Beethovena, a w 2016 jako Jupiter w „Miłości Danae” Straussa. W październiku 2015 debiutuje Konieczny w Lyric Opera of Chicago w partii „Wozzecka”, a także w roli Telramunda w „Lohengrinie”. W październiku 2017 r. wystąpił w Canadian Opera Company w Toronto jako Mandryka w „Arabelli” Straussa, po czym wykonał rolę Wotana w „Walkirii” w Tuluzie i Czterech Wcieleń Złego w „Opowieściach Hoffmanna” w Nowym Teatrze Narodowym w Tokio. W bieżącym sezonie artystycznym planuje również wystąpić w „Lohengrinie” w Bayruth, jako Wotan/ Wędrowiec w cyklu Pierścień Nibelungów w Wiedniu, w „Die Gezeichneten” Schrekera w Monachium, a także w wielu koncertach i recitalach, między innymi w Warszawie, Edynburgu i Londynie.

Tomasz Konieczny jest również chętnie zapraszany do występów w koncertach, dzięki wyjątwemu połączeniu barwy głosu artysty z jego prezencją na scenie. Konieczny planuje również występy z Filharmonią Narodową w Warszawie, z London Philharmonic Orchestra, a także na festiwalu w Verbier i w Tokio. Repertuar Tomasza Koniecznego obejmuje również Pasję wg Św. Mateusza i Oratorium na Boże Narodzenie Bacha, Mesjasza Haendla, Eliasza Mendelssohna, Requiem Mozarta, Verdiego i Dvoraka, IX Symfonię Beethovena, Stabat Mater Dvoraka, Kosmogonię, pasję wg Św. Łukasza, Siedem Bram Jerozolimy Pendereckiego i Requiem Maciejewskiego. Jego recital pieśni Richarda Straussa I sergiusza Rachmaninowa spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem w Dreźnie i w Tokio.

Koncerty

Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2018 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl