Aleksander Dębicz

fortepian

Aleksander DębiczJeden z najzdolniejszych polskich pianistów młodego pokolenia. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Warszawie. W trakcie swojej kariery pianistycznej zdobył wiele nagród, m.in.: I miejsce oraz nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie utworów Bacha na XV Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. J. S. Bacha w Gorzowie i Frankfurcie nad Odrą (2000), nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie sonaty Haydna na X Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Bremie w Niemczech (2005), nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym w Bukareszcie w Rumunii (2006), był finalistą Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego w Kitzingen w Niemczech (2003) oraz półfinalistą VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2010). W 2013 roku, deklasując konkurencję, zwyciężył w konkursie Transatlantyk Instant Composition Contest. Jest to to widowiskowy i jedyny na świecie konkurs symultanicznej kompozycji i improwizacji synchronicznej do obrazu, na fortepianie.

Liczne nagrody w konkursach o tak różnorodnej tematyce, uznanie krytyki zwłaszcza za interpretacje Bacha i Scriabina potwierdzają tylko, że Aleksander Dębicz jest pianistą wszechstronnym. Coraz częściej porównywany bywa do Ludovico Einaudiego czy Ólafura Arnaldsa.

Punktem wyjścia dla działalności artystycznej Aleksandra Dębicza  jest improwizacja. Takie podejście do muzyki powoduje, że artysta niezwykle łatwo nawiązuje relacje z publicznością, odnosząc się do nastroju i emocji chwili. Jest to nowatorskie podejście do roli pianisty. Aleksander Dębicz nie boi się eksperymentów, współpracując z DJ-ami i grafikami, tworzącymi animacje komputerowe. Trend ten nie jest przypadkowy – wyraża zmieniające się podejście do sztuki i jej roli u młodego pokolenia twórców i słuchaczy.  Jednak główny nurt aktywności artystycznej Aleksandra Dębicza opiera się na muzyce klasycznej, zwłaszcza twórczości Bacha i Scriabina, których jest niezrównanym interpretatorem. W kręgu jego zainteresowań jest także muzyka jazzowa i filmowa oraz ich połączenie – artystę interesuje łączenie różnych gatunków i stylów muzycznych.

Aleksander Dębicz jest także zdolnym kompozytorem. Pierwsza płyta pianisty wydana przez Warner Classics „Cinematic piano” zawiera kompozycję pianisty inspirowaną muzyką filmową. W krótkim czasie od swojej premiery w czerwcu 2015 roku, płyta stała się bestsellerem. Zdobyła też zainteresowanie międzynarodowej krytyki muzycznej, zbierając świetne recenzje m.in. w Wielkiej Brytanii i w krajach Beneluxu. Krytycy podkreślają, iż utwory z „Cinematic piano” „zaskakują nie tylko oryginalnym ujęciem, ale także misternie skonstruowanym kolażem stylów muzycznych, zestawianych z sobą nawet w ramach jednego utworu. W interpretacjach pianisty doskonale sprawdza się zarówno oszałamiająca wirtuozeria rodem z etiud Chopina, jak i wyrafinowany jazz; w tej samej kompozycji usłyszeć można minimalistyczne motywy filmowe oraz śpiewną, liryczną kantylenę przypominającą miniatury fortepianowe Schumanna czy pieśni Schuberta.” Pianistyka Dębicza łączy rzadko spotykaną wirtuozerię z wysublimowanym dźwiękiem. Cechą charakterystyczną jego kompozycji zaś jest łączenie klasyki wpływami muzyki filmowej, jazzowej, a nawet rozrywkowej.

Pianista występuje w kraju i za granicą. W 2012 roku otworzył cykl koncertowy Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina „Młode Talenty” w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie,  w 2013 roku wystąpił z recitalami Chopinowskimi m.in. w Łazienkach Królewskich oraz w Ogrodach Luksemburskich w Paryżu w ramach festiwalu „Chopin w Ogrodach Luksemburskich”. W 2014 roku wziął udział w koncercie w ramach Festiwalu Otwarcia nowej siedziby NOSPR w Katowicach. W 2015 roku był gościem Festiwalu Transatlantyk w Poznaniu, w 2016 roku otworzył nowy cykl recitali fortepianowych o nazwie zapożyczonej z jego debiutanckiego albumu „Cinematic Piano” podczas 9. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.
W 2017 roku ukazał się drugi album płytowy artysty nagrany wspólnie z wiolonczelistą, Marcinem Zdunikiem. Jest on owocem twórczych poszukiwań artystów i zawiera – obok utworów J.S. Bacha – improwizacje inspirowane twórczością lipskiego kantora.

Koncerty

Szalone Dni Muzyki
Copyright © 2018 La Folle Journée. All rights reserved.
realizacja estinet.pl